torsdag 24 januari 2008

Studera japanska på egen hand---går det!?

"Men OJ kan du prata japanska, det måste vara jättesvårt att lära sig??"
eh ja med den inställningen så blir det väl det. Jag tror att har man bara tillräckligt med motivation ska det inte vara omöjligt att lära sig själv men det krävs diciplin förstås. Listar lite av mina tankar kring att studera japanska nedan.

Ibland blir jag tillfrågad av folk som är väldigt intresserade av Japan och japansk kultur om det är möjligt att lära sig japanska på egen hand. Själv har jag ju läst på universitetet så egen erfarenhet av det har jag inte men jag vet ju ungefär vad som ingår i inlärningsprocessen (plus att jag faktiskt tog en kurs i att undervisa japanska på grundläggande nivå på Rits) så jag tänkte göra en tipslista. Om det finns någon läsare som har andra länkar, tips eller kommentarer så är de också varmt välkomna!

<<Så här mycket japan blev jag efter 10 månader. ehh. Varför måste folk alltid fråga om jag har "blivit japan ännu" nu när jag är tillbaka. "Nä, du är ju lika blond som vanligt" säger de sen. Ingen kan väl på allvar tro att nåt sånt ändrar sig?? Ändå kommer kommentaren så ofta.

Klädesplagget kallas yukata och är en bomullsdräkt som bärs på sommaren och hålls ihop med flera band på insidan samt det stora obi-bältet. Kan inhandlas för runt 2-3000 yen om man ger sig tid att leta lite. Ännu billigare second-hand, så klart



Grund
✿ Att lära sig ord från anime/film etc är jefligt coolt men man riskerar ofta att få ett väldigt oartigt/slangbaserat ordförråd. Jag rekommenderar varmt att ha en japansk lärobok att studera som komplement. Både för artigare tilltal och en bra grammatisk grund. På Lunds universitet används Genki 1 och 2. Jag tycker att Genki-böckerna har ett bra ordförråd samt logiskt upplägg med grammatiken. Jag känner flera personer som på egen hand har lärt sig bra japanska genom självstudier av Genki. (Extra info, jag har träffat en av författarna till boken!! Han är lärare på Rits och heter Ono-sensei, tyvärr visste jag inte att det var han för då hade jag ju så klart frågat hur det gick för för Mary och Takeshi!)

✿ Du måste lära dig att skriva hiragana och katakana, streckordningen är viktig så lär rätt från början. Här finns animationer som visar hur man skriver (klicka runt den visar både hiragana, katakana och kanji!). Här finns ett spel där du övar läsningen hiragana/romaji (v-länskt alfabet) men även katakana och annat!
Jag tycker att uppbyggnaden på dessa sidor är pedagogisk och lättanvänd, hoppas att de kan komma fler till nytta!

Och vidare?
✿ Även om det känns traggligt ibland, ge inte upp. Det finns många siter på nätet där man kan skaffa sig brevvänner från Japan. De vill säkert öva engelska med dig så gör ett utbyte där ni skriver halva brevet på engelska och halva på japanska till varandra. Forumet Mixi finns också. Registreringen på japanska kan vara knixig men har man fixat det är det lätt att komma i kontakt med folk.

✿ Plugga kanji! Jag finner detta ganska rofyllt och enkelt att göra på egen hand. Det finns böcker för detta också så klart. På universitetet använde vi en som heter Basic kanji book. På nätet finns http://www.jlpt-kanji.com/ som enligt mig är en eminent sida (om man inte får kryp i benen av att sitta framför datorn och plugga :P). Jag tycker att det är lättast att skriva tecknet om och om igen, ära mig det tillsammans med andra kanjin i de kombinationer man oftast ser det i. Memorera båda läsningarna (eller om det finns ännu fler) från början, du spar mycket arbete!

✿ Spara inte grammatiken till senare! Bra förklaringar och flash-övningar på mycket av den grammatik som dyker upp finns här (tack till Shinryuu för tipset, vad skulle jag gjort utan den här sidan (●^□^●) )











Öva, öva, öva måste man göra. Här skrivs kanji med pensel (kalligrafi) våren 2006. Foto taget av Toshiko Shimamura


(det här inlägget finns också på min utbytesblogg här)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Å nej, du skulle ju visa mig hur man knytet obi-bältet igen! Jag har glömt...

Jonathan sa...

Åhå, den sidan var så värdefull =)
Och tack så mycket för tipset om wwoof. Jag var på en gård i en vecka en bit utanför Nara. Det var underbart ! Tog mellan tre och fyra rullar film under tiden, som jag ska ta och framkalla imorgon. ^^

Anonym sa...

hej (=
jag heter Sophie och är jätteintresserad av japan.
skulle du kunna förklara för mig hur man anmäler sig på mixi?

//Sophie

Här är min mejl: love_sweden@msn.com

tack på förhand