lördag 16 augusti 2008

omelet + rice = omuraisu

Först trodde jag inte att det var sant. När jag fick konfirmerat från annat håll att det visst var omelett med en risboll och annan fyllning i så vämjdes jag. Men nyfikenheten tog över och tur var väl det ^^

När jag säger att omuraisu är en av mina favoriträtter är det många japaner som skrattar till. Brukar ofta få höra att det är som japansk husmanskost eller att det är en väldigt "enkel" rätt. I vilket fall som helst så är det en rätt man, med bara lite pyssel, kan slöjda öven hemma i Sverige.

Först ger jag mitt recept som jag alltid lagar men såklart när jag får pilla så blir det ganska oortodoxt så jag följer upp med några mer vedertagna varianter.

Omuraisu (2 pers)

Du behöver:

Grötris (ca 2 dl okokt)
Persilja
2 msk stekta sesamfrön (värm en panna utan olja häll på oskalade sesamfrön och stek tills de börjar poppa i pannan. Ta av när aromen utvecklats, de börjar bränna ganska snabbt.)

1 burk krossade tomater
1 gul lök
1 grön paprika
Soja, svartpeppar och ev timjan
Mirin eller rom
1/2 bit kycklingbuljong (kan uteslutas)
en liten bit vitlök (kan uteslutas)

3-4 ägg
Några skvättar mjölk eller grädde (jag har använt både sojamjölk o havremjölk och det funkar finfint)
Några skivor ost

Majonnäs

Olja och smör att steka i

Riset är alltid samma:
Börja med att skölja riset i kallvatten under kranen. Jag brukar måtta upp riset i en sil som jag sedan sätter i kastrullen jag tänker koka riset i och sedan fylla på med vatten och tvätta. Krama riset mot handflatan med fingrarna och byt vatten minst 3 gånger. Detta gör att riset inte blir grötigt och vidrigt utan ganska likt "riktigt" japanskt ris!

Koka riset med dubbelt så mycket vatten som ris (1 dl ris=2dl vatten). Koka upp snabbt under lock och vrid ner till väldigt låg värme efter att det preicis blivit som att det skulle koka över. Låt koka, fortfarande under lock i 15 minuter. Lyft sedan av grytan från spisen och rör försiktigt om i riset med en trä- eller plastslev. Sätt på locket igen och låt stå i 10 minuter (det här är teh way att koka ris utan riskokare mina vänner, det blir alltid supergott!)

Medan riset kokar är det dags för såsen. Skär grönsakerna i munsbitar. Börja med att fräsa löken i en gryta. Fyll på med de andra grönsakerna (jag brukar verkligen ta vad jag har hemma så ta inte för hårt på mitt recept) och koka ihop med de krossade tomaterna.

Krydda med soja, vitlök, buljong, peppar, timjan, mirin och vad annat du känner för tills det smakar som en god stuvning. Den ska ha balans mellan tomaternas lite starka smak, mirinens sötma och sojans sälta. Om man vågar kan man köra på en knivsudd socker och en skvätt sake för att driva saker och ting till sin spets men det går jättebra utan också.

När riset är färdigt är stuvningen också oftast mer än färdig. Riv persiljebladen ganska fint och blanda med riset tillsammans med sesamfröna. Lägg riset på mitten av ett fat, format som en citron (bäst att göra medan man steker omeletten annars riskerar man att maten kallnar lite)

Blanda äggen med vätskan. Vispa kraftigt så att det blir luftigt. Värm upp din bästa stekpanna lite nätt och ta i smör om det behövs för stekningen. Stek på LÅG temperatur, omeletten ska inte få några hårda kanter så rör försiktigt hela tiden. Varning för äggröra! När blandningen har fått en fin gyllengul färg och inte har några råa inslag längre är det färdigt. Smacka på några ostskivor och vänd vik omeletten på mitten. Vänd din nu halva omelett över riset, försök täcka så gott det går. Ta en vass kniv och skär tvärs över omeletten men inte helt igenom så att den räcker över riset. Det här är det trixiga! Jag brukar ta en sked och mosa till det så att det blir hyfsat iaf.

Gör om omelettproceduren så att alla får varsin tallrik (man kan säkert göra en bamsestor och dela på om man vill oxå!)

Häll stuvning på sidorna och över "midjan" av ris/omelettpaketet. För den som är vän av majonnäs är det läge att hälla majonnäs i tunna strålar över också. Ät tillsammans med en råkostsallad.

♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪
Andra varianter:

Familjerestaurang-varianten:
riset blandas med ketchup, stekta kyklingbitar och ärtor. Såsen man häller ovanpå är en brun sås (demi-glace sås) som har bismak av ättika, lök och bränt socker.

Enklaste varianten (jag skulle vilja kalla det lågstadievarianten):
Vanligt ris, utan krusiduller i mitten, ketchup över.

En gång fick jag en smaklig tomatsås med mozarella i ovanpå. Det var jättegott. Det är heller inte fel att ha svamp i stuvningen gärna shimeji. Men jag antar att färska champisar skulle kunna duga också (^_~)


Frågor? Hittat på något jättegott eller smarta tips? Jag blir jätteglad för en rad i kommentarsfältet (*^0^*)/

4 kommentarer:

夜羽奈 sa...

PS Bilder kommer!

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen Johanna!

Tove sa...

Jag tycker du skall lägga upp ett recept på Okonomiyaki!

夜羽奈 sa...

Anonym›› Tackar ödmjukast!

tove›› Min mage pallar inte vetemjöl så jag lagar inte okonomiyaki.

Åtminstone inte alls på samma sätt som japanerna gör. Får fundera lite ;)