söndag 10 augusti 2008

Oyakodon ☆ mamman-och-barnet-gryta

När jag läser tiltelraden undrar jag för mig själv om det är någon mer som kommer att få någon makaber kristen anspeling i huvudet.

För det är det här har ju inte alls med mänskliga mammor och barn att göra utan kyckling och ägg (!).

Idag lagade jag nämligen japansk husmanskost med svenska ingredienser och det gick himla bra så jag tänkte dela med mig lite.
Elin, det här är en av rätterna man kan få när man äter köttslafs.

Oyako-donburi (4 pers)

Du behöver:

Grötris (3-4dl okokt)
3 (tinade) kycklingfiléer
1-2 lökar
1/2 dl Rom eller mirin
1/2 tärning hönsbuljong
(japansk) soya (kikkoman är min favorit)
ca 2 cm färsk ingefära (om du inte är jättevek)
3-4 ägg

Börja med att skölja riset i kallvatten under kranen. Jag brukar måtta upp riset i en sil som jag sedan sätter i kastrullen jag tänker koka riset i och sedan fylla på med vatten och tvätta. Krama riset mot handflatan med fingrarna och byt vatten minst 3 gånger. Detta gör att riset inte blir grötigt och vidrigt utan ganska likt "riktigt" japanskt ris!
Koka riset med dubbelt så mycket vatten som ris (1 dl ris=2dl vatten). Koka upp snabbt under lock och vrid ner till väldigt låg värme efter att det preicis blivit som att det skulle koka över. Låt koka, fortfarande under lock i 15 minuter. Lyft sedan av grytan från spisen och rör försiktigt om i riset med en trä- eller plastslev. Sätt på locket igen och låt stå i 10 minuter (det här är teh way att koka ris utan riskokare mina vänner, det blir alltid supergott!)

Strimla löken i ganska stora bitar (du vill helst kunna greppa dem med pinnarna sen, right!) och sedan kycklingen efter samma princip. Stek upp i en panna med höga kanter. När köttet börjar bli lite lagom brynt ut i kanterna häller du över rom/mirin, lite vatten, en halv buljongtärning, soya efter behag samt river ned 2-3 cm färsk ingefära eller efter behag. Låt koka 5-6 minuter (det skall inte komma rosa köttsaft från kycklingen). Knäck äggen i en skål och rör ihop dem. Häll äggsmeten över kycklingen (rör inte om!) och täck över pannan med ett lock (jag använde en enorm skärbräda av trä i brist på bättre). Låt koka tills ägget har stelnat ( i Japan kan man få den här rätten med nästan rått ägg vilket jag tycker är sjukt gott men svenska ägg har en lite strävare smak så jag kokade på rätt noga den här gången).

Måtta upp ris i medelstora till stora skålar och pytsa sedan på med kött och äggblandningen.

Avnjut med lite pickles och/eller kanske en råkostsallad.

Eftersom det faktiskt skulle föreställa söndagmiddag idag gjorde jag också miso-soppa, avokado och löksallad, plätt-omeletter med torsk-rom (ehh egentligen bara vanlig kaviar, fast orökt) samt paprika, små torkade räkor och majonnäs på toppen och en liten sallad med umeboshi, gurka och sesamfrön.

Vill man riktigt få det rätta japanska stuket på sin måltid delar man upp allting på små tallrikar innan alla har satt sig till bords och äter så klart med pinnar!

Måltidsdryck, tja, för den som gillar öl är det säkert gott. Jag var oortodox och drack mammas goda hallon och vinbärssaft istället (o^U^o)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Plätt-omeletter? Okonomiyaki eller? Behöver nåt enklare att använda mina okonomiyakitillbehör till. Nori-flingorna är btw beroendeframkallande, men det visste du nog redan :P

夜羽奈 sa...

Ah, plätt-omeletterna! Vispade ägg och havremjölk skummigt och stekte upp försiktigt i plättlagg. När de hade svalnat lite bredde jag på orökt torskrom, lade på en ny "plätt" duttade majonnäs på och dekorerade med torkade miniräkor samt gul paprika. Den här rätten går säkert att utveckla mer om man vill!

Anonym sa...

Shake oyakodon är också gott. Tag ris, rå lax och fiskrom (ikura). Klart :D