tisdag 20 mars 2012

Tvåspråkiga smartare än enkelspråkiga?!

Och jag är TREspråkig! Må pöbeln buga sig för mina fötter och ...
och ... eh vaddenuheter hmmm worship min fantastiska hrrm 頭の良さ?

The New York Times hade en artikel om just detta att tvåspråkiga
verkar ha snabbare kopplingar i skallen än de som bara pratar ett.
Länk här =>

http://t.co/e7onL8uS

Jag tyckte att det kändes betryggande att få höra för gudarna ska
veta att jag ibland undrat om det kommer något vett ur språksörpan
bakom pannbenet på mig. Att kläcka fulig swinglish/ingrish eller
prata engelska på svenska (hej drunknade foton på facebook <- roligt
men d var inte jag som sa't : >) är pinsamt men den riktiga smärtan
kommer när man börjar försöka säga nåt som stendör för att man
vill använda grammatik som inte finns i det språket. Fantomsmärtor.

Men nu har jag fått lära mig att allt detta är av godo och i och med
att man fått lära sig att byta mellan språk som Tarzan svingar sig i
lianer så smittar tydligen kunskapen av sig på andra områden också
och man blir en mer flexibel person. Fejnt!

Så nu traskar jag vidare i språkdjungeln och struntar i att oroa mig
för att det mongrelspråk jag helst pratar (det med det bästa av alla
språk jag kan + några Johanna original) bara förstås av
försvinnande få personer.

Man är ju i alla fall som Tarzan.

AaaiIiiaaa AaaaiaaAAAa

/Johanna

Inga kommentarer: