onsdag 18 februari 2009

En okänd kvinna i min mobil

Kära vänner,
jag tror att jag har fått en stalker.

Det är inte ens roligt.

Det hela började rätt oskyldigt med en av kassörskorna i den matvarubutik jag brukar handla i. När hon ger tillbaka växeln räknar hon på engelska i bland. En service jag kanske inte var särskilt intresserad av men man får väl vara japan och tacka för omtanken.

So far so good. Nu i lördags kväll när jag klev av tåget kom den här kvinnan fram till mig och hälsade. Frågade om jag kände igen henne vilket jag sa att jag gjorde men inte kunde placera hennes ansikte (trodde att hon var en ung mamma till mina lågstadiebarn eller nåt kanske). Hon pratade på och frågade en massa om mig också. Blev alldeles till sig över att jag är från Sverige och tjöt att hon älskar Astrid Lindgren, har varit i Sverige på resa och tja att hon bara äääälskar Sverige. Att det var "ödet" att vi sprang på varandra. Ehum. Sedan kom det bästa "友達になってください" (var så snäll och bli min kompis!). (T_T) uhuhu och jag mitt väcko sade "okej" för jag visste inte vad jag annars skulle säga... Sen så frågade hon om jag har mobil (kunde inte ljuga om det heller riktigt), och innan jag visste ordet av hade vi bytt e-postadresser till mobilen.

Nu har den här kvinnan mailat mig ett par gånger. Först tänkte jag att det kan väl vara okej (eller snarare att man som medmänniska måste vara schysst och inte avfärda människor men en gång) men efter bara ett eller två mail så har hon redan lyckats försöka bjuda hem sig till mig för en fika. Det sade jag tvärt nej till iaf.. Det är ju helt galet att släppa hem någon okänd människa som börjar prata med en på gatan!!

Om jag inte svarar tillräckligt snabbt på hennes mail blir hon "orolig" och undrar om jag är okej och så där, avslutar sina mail med "jag väntar på svar".

Nu senast när jag var och handlade i "hennes" butik så hade hon sett mig. Gissa om det kommer ett mail där hon kommenterade vad jag handlade och frågade vad jag skulle laga. Hon berättade också om det 10-tal rätter som hon ansåg sig vara speciellt duktig på att laga. Plus ett foto på något hon lagat igår.

Alltså, jag är rädd för den här människan. Vet inte om det framgår av det jag har skrivit men det känns verkligen som hon inte har någon känsla för personlig integritet. Är redan 100% säker på att jag inte kommer att vilja gå till min vanliga mataffär på väldigt länge. Har ingen lust att träffa henne igen alls fast vi har avtalat att ses för en fika om några veckor. Fan. Hur ska man smita? Vad skulle ni ha gjort? (ja, jag vet att jag borde ha skippat att ge henne min riktiga mailadress öht. Det var en dundermiss ;_;) Hon har dessutom frågat flera gånger var jag bor och verkar försöka luska ut i vilket område etc. Det har jag inte avslöjat men om hon börjar fråga folk i närheten så är det säkert inte svårt att ta reda på var stans enda gaijin bor... Shiiiiiit lixom. Om jag ignorerar henne kommer hon säkert att leta reda på mig och om jag umgås med henne... kommer jag att freaka out över det. Allvarligt, vad ska jag göra?

5 kommentarer:

Elin sa...

Shit, snacka om att du har hamnat i ett lite taskigt läge. Och om du inte hade gett henne din riktiga mailadress lär hon ju ha undrat ganska mycket nästa gång ni hade träffats. Färga håret, byta frisyr och byta mataffär är nog någonstans i närheten av den bästa lösningen man kommer. Jag tycker seriöst väldigt, väldigt synd om dig :(

Jonathan sa...

En smula märkligt att försöka bjuda hem sig till någon annan. Om man verkligen menar något, borde det väl vara bättre att bjuda hem någon till sig...

Jag personligen skulle nog säga vad jag tycker på ett eller annat sätt. Att du tycker att det är en smula obehagligt, jobbigt att hon kommer så nära inpå trots att ni knappt känner varandra.
Kanske inte världens mest finkänsliga sätt att gå tillväga, å andra sidan kan man knappast påstå att hon varit den mest finkänsliga heller.
Jag tror att det är bättre att vara rak än att gå omkring och smyga på det. (att vara rak utan att vara elak)

Lycka till!

Anonym sa...

Hej Johanna! Först och främst: vilken trevlig och bra blogg du har! Jag brukar tipsa mina japangalna elever om den. Hoppas det är ok. Hur du ska lösa stalkersituationen vet jag inte men ett knep kan vara att spela galen (dvs galnare än kvinnan själv). Galenhet skrämmer som bekant. Ta hem henne, klä ut dig, visa konstiga filmer och bilder, jonglera med brinnande knivar, använd din fantasi och gör gärna det hela lite roligt. Och kom ihåg att blogga om det sen!

My sa...

Även om jag tycker att Georges idé är fantastisk rolig så skulle jag nog inte ha pallat att genomföra den. Istället skulle jag, om jag ville vara snäll, ljuga och säga att jag är väldigt upptagen och inte hinner träffas på många månader. Eller, om jag skulle vara mindre snäll, helt ignorera hennes mail och överväga att byta mataffär ett tag.

夜羽奈 sa...

Vilka underbara tips! Och tack för medlidande ^^

Efter att ha rådfrågat några japanska vänner och fått lite skäll av en Shinji som blev orolig har det blivit så att jag inte svarat på hennes mail. Vi skulle ses över en fika ehm inte hemma hos mig, denna fredagen men jag har blivit medbjuden på en annan tillställning av mina högstadielärare så jag ska maila henne och ställa in. Då tänkte jag säga att saker och ting gått lite för fort och att det blev lite väl intimt på en gång också. Det känns lite väl taskigt att bara ignorera henne utan ett ord. Hon är ju uppenbart knäpp men har ju ingen chans att bli vettigare om ingen talar om för henne vad hon gör tokigt. Så det är väl bäst att ta det lite försiktigt så att hon kan ta det till sig.

Men självklart handlar jag inte i "hennes" affär längre.

Och George, kommer hon hem till mig skall jag börja med att äta jordnötssmör direkt ur burken, med fötterna. Svinbra, nu är jag garderad!


Dessutom... Så flyttar jag om en månad. Med största sannolikhet kommer det inte att bli längre en en halvtimmes tågresa bort men ändå.

Tack för tips alla rara! Hade ingen aning att jag hade så många läsare som inte tillhör min familj :D