söndag 10 februari 2008

落ち着きましょう〜 (låt oss lugna ner oss)

Ok, nu ska jag försöka få ihop allt lite. Johanna sammanfattar:

Efter deprimerande stillsamma dagar i januari blev det snabbt fart när det på bara några dagar bestämdes att jag skulle åka ned till Lund för att göra ett TV-inslag (eller ja, mitt baito är ju att rapportera goda miljönyheter i Sverige på japansk TV, sedan kom Sydnytt och gjorde ett inslag om oss tjejer som håller på med detta, ah long!).
nu känns det som om jag är på väg iaf. Foto Shinji Cho>

Det var underbart att komma bort från enformigheten hemma även om jag var ganska nervös och inte lite hispig pga tid och resor (tar 5 timmar när tågen INTE krånglar) för att inte tala om TV grejerna.

Fick bo hos min brorsa och hans flicka i deras nya fina lägenhet och hann träffa förvånansvärt många av mina vänner som är i Lund plus bonus att Elin helt slumpmässigt fick veta att jag var där samtidigt som hon var hemma på blixtvisit från Rennes. Vi hade en fin reunion med Axel och bouns Christian med vän.



Alltid lika roligt att träffa lillebror^
För sedan hände det, det ringde från en skola som behövde lärare ASAP, utanför Tokyo, Japan. De ringde på fredagsmorgonen när alla TV grejer var överstökade och gjorde en halvtimmes intervju sedan kom nästa samtal vid lunch och då fick jag jobbet!!
Sedan var det bara att fixa biljetter och förbereda vad som förberedas kan.

Är glad att jag kunde säga hejdå till så många av mina käraste kära även om jag verkligen grämer mig över att inte hinna träffa min systerfamilj.

(plommonblom i Japan, bilden togs för nästan exakt ett år sedan)

Nu bär det alltså av, den här gången blir det Saitama, i en stad som ligger ca 40 minuter från Tokyo med tåg. Jag skall undervisa i engelska samt jobba i receptionen på skolan (det innebär att jag kommer att få jobba lite på japanska också, yay!!).

Mina arbetsdagar verkar komma att bli rätt stressiga i början för att få ihop elever till nästa termin (?) men det blir nog spännande. Jag har ledigt söndag och måndag och mina arbetsdagar börjar strax efter lunch och slutar vid 10-tiden på kvällen.

Jag är så lycklig över att äntligen få åka tillbaka att jag inte ens kan vara riktigt nervös för det här projektet, det känns som allt kommer att ordna sig. Fast hjärnan går på hypersnurr för att försöka sortera upp allt som måste ordnas innan avfärd och packning etc. Jag lämnar Sverige på tisdag kl 12.40.

Tänk vilken fantastisk tur jag har, min mamma och pappa skjutsar mig till flygplatsen och har redan hjälpt mig så mycket för att allt ska hinnas med.
De är t.o.m glada för min skull fastän jag ska åka så långt bort och inte vet när jag ska komma hem. Kanske just för att de alltid stöttat mig så mycket vågar jag nu göra det här, är det inte fascinerande ironiskt så säg ^^

Stor hund skedas av stor bror››

1 kommentar:

Anonym sa...

Systerfamiljen är ledsen över att inte hinna träffa dig innan du åker också. Vilket j-a antiklimax att det varken blev jobb eller intervju när päronen var här sist. Hrmpf. Hitta ett riktigt bra ställe att bo på så kommer vi och hälsar på i Japan igen ;)