tisdag 26 februari 2008

押し入れ, min stora garderob



Mamma undrade lite oroligt om jag hade plats nog i min lilla, lilla lägenhet. För alla grejer som jag kommer att be henne att skicka alltså (*^ ------^*)
Det är i den här garderoben som alla saker bor i just nu iaf. Jag har öppnat ena dragdörren så att ni ska få en uppfattning. Bakom den högra dörren finns min resväska som fungerar som byrå för underkläder och linnen. På undervåningen ligger min futon fint ihopvikt och trängs bara lite med min begagnade dammsugare som jag oxå ärvt från jobbet. På tal om det, jag glömde att berätta om min lilla "toaster oven" (t.h), även den ett arvegods så klart. Vad jag förstår är detta den vanligaste brödrosten i japanska hem. Jag är ju som ni vet ingen riktig mackofil men kanske kan man smälla ihop lite grönsaker att rosta eller nån kaka om man vill ge bort en kanske.
På min lediga söndag förra veckan travade jag som förutspått ut på stan en sväng i jakt på grundläggande hushållsredskap. Det blev en tur till Parco, ett alldeles nytt varuhus (デパート alltså) som hade mycket dyrt, gulligt men som tur också Muji. Så det blev en gryta och panna av enklaste modell samt lite annat på 100 yens-shoppen på vägen hem (jag äger bl. a en körsbärsmönstrad kökshandduk numer, wiieeeie). Har också införskaffat en helt ok kniv samt en stor skärbräda som man kan lägga tvärs över diskhin för att fixa en arbetsyta i köket. Smurtigt va ^^
Ovan ser ni gullig bricka samt en till hälften av mig tillagad måltid. Den runda lådan köpte jag på min matvaruaffär för nedsatt pris alldeles innan stängningsdags. Det gröna till vänster om brickan är min sittkudde (座布団)jag köpte två likadana, en till mig och en till min dator, haha.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmm, det här var inte så bra att läsa precis innan lunch. Ser gott ut ju :D