torsdag 24 juli 2008

Att vara gäst hos en japan

Läste en intressant artikel som kom med ett nyhetsbrev och jobbannonser som jag prenumererar på. Artikeln handlar om hur det är att vara gäst hos en japan och ger lite tips om vad man kan tänka på för att inte framstå som en jobbig (oartig) gäst.

Många gånger har vi svenskar (västerlänningar i stort vet jag inte, vissa britter kanske också) en stark tendens att roa oss med ironi och/eller starkt nedsättande kommentarer om oss själva och vår omgivning. Jag gör också ofta det men har funnit att det går inte på japanska. Man får nog roa sig på andra sätt. En annan sak är när man blir tillfrågad om vad man tycker och då måste jag stakt hålla med författaren till artikeln och säga att passivt är bra. Har man som jag krångel med mat får man ju säga till men det är genant vad folk gör sig bekymmer för att laga mat etc. Det tycker inte jag känns kul och avslappnat någonstans.

Efterrättsmonster-› mera honey toast. Det är tjocka japanska rostmackor som staplats på hög, sedan har man skurit ur det mjuka vita i mitten, hällt på honung, fyllt med glass och stoppat tillbaka alltihop. Överst finns coctail körsbär och generöst med chokladsås.

Inga kommentarer: