lördag 19 juli 2008

Del 2 om japaner och mat

Min vän Jonas kommenterade på mitt förra
blogginlägg att japanskornas diet ofta går ut på att bara äta en gång om dagen. Det händer nog rätt ofta men jag skulle vilja fortsätta diskussionen om japaner och mat lite till.

Som jag (och de flesta japanfarare med mig, skulle jag gissa) redan har konstaterat så är japanerna små, både i kroppslängd men framför allt i omfång. Studier visar att de yngre generationerna som fått mer västerländsk kost också blir längre än äldre generationer, i genomsnitt men än är det långt kvar till nordeuropéernas mått.
Många av mina (asiastiska) vänner kan äta kolossala mängder mat. Alltså jag menar långt mycket mer än jag någonsin kan mosa in. När jag har fått så att jag flämtar av mätthet, ja då beställer de in maffigaste efterrätten. Hur går det här ihop? Var lägger de all maten????? Nå, det skulle ju kunna vara så att det är deras enda mål mat den dagen som Jonas säger.

Hysteriska efterrätter "Honey Toast Animals" (dessa är reliker i plast, utställda i en monter framför restaurangen). Det syns inte så bra nu men de var skitsora!››





En annan förklaring som jag har spånat på ett längre tag är att japaner i väldigt stor utsräckning äter hemmalagad mat.

Det är nämligen så att de flesta bor hemma långt upp i vuxen ålder, med andra ord äter mammas (nyttiga) hemmalagade mat. Resten är antingen hemmafruar själva (och lagar nyttig och näringsrik mat till sin familj) eller gifta med en sådan.
Jag kanske hårddrar (men det finns fortfarande en företsällning om att en kvinna skall laga mat till sin familj. Är man hemmafru antar jag att det dessutom ingår i "arbetsuppgifterna" men det lär ju bli arbetssamt om man ska hinna med att jobba också.).
Det finns alltså inget behov av att äta McDonalds flera dagar i veckan eller att man skippar lunchen för en påse chips och en dricka.

Alla förefaller äta en vettig frukost (även om rostade mackor med honung och en pytteliten sötad yoghurt också verkar räknas som frukost (›‹) ) och sedan en stor middag hemma.

Jag tror att japanerna helt enkelt har jättebra fart på sin matsmältning. Många tillskriver dessutom det gröna téet fantastiska egenskaper, allt från att det hjälper kroppen att hålla sig smal till att göra huden vit (anses ju fint over there). För att inte tala om oolongté (ett kinesiskt té som har en lite rökig smak) det ska tydligen stoppa kroppen från att ta upp fett i maten om man dricker det till maten. Ja jo, visst. Gott är det i alla fall, gott som satan säger jag och nöjer mig med det.

Vad tror ni om mina teorier, verkar de stabila?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, i mångt och mycket så har du nog rätt i det du säger. Det jag påpekade hade visserligen en underton av sarkasm och bör inte på något sätt tolkas som att det gäller samtliga japaners kostvanor, bara en del.

Faktum är att den traditionella maten är väldigt nyttig. Många studier pekar på att äta regelbundet och nyttigt är A och O om man vill hålla sig i form så om man gör detta med japansk kost så borde det ju logiskt sett innebära en ökad matsmältningsförmåga = viktminskning.

Men, det kanske inte bara handlar om kosten, utan faktiskt är en genetisk aspekt med tanke på att så få japaner är överviktiga (somliga snarare snudd på lider av undervikt). Jag har även hört att deras långtarm är längre än västerlänningars, flera meter längre, men jag vet inte hur det är med den saken eller om det har någon som helst inverkan på deras matsmältningsförmåga.

夜羽奈 sa...

Haha ja jo det där om tarmen har jag hört förut. Som en förklaring till varför japaner har korta ben! Det är för att magen behover mer plats.

Ang. genetik så antar jag att det finns en hel del svar att finna där med! Vi får väl se vad som händer när japanerna äter samma saker som vi.

En sak som lär vara genetisk som skiljer västerlänningar och asiater är ju annars alkoholens nedbrytning i kroppen. Ett exempel: när jag blir full och livlig av sprit blir Shinji knallröd i ansiktet och somnar. Nästa dag är jag grymt bakis men Shinji som redan har genomlevt sin bakfylla är pigg som en lärka redan tidigt på morgonen.

Anonym sa...

Ja, alltså, det sägs att de saknar den gen som gör att de kan bryta ner alkohol ordentligt. Det är inte bara det att de blir berusade, de blir t.o.m. förgiftade av alkoholen! Denna gen sägs dessutom vara extra stark hos oss nordmänniskor så det är inte konstigt att det är sådan skillnad.

Allt är ju från person till person förstås. Mitt japanska ex hade t.ex. en mormor som klarade av att dricka mer öl än jag och verkade dessutom inte särskilt berusad!