fredag 13 mars 2009

Ketchuuuuuuupp

Hej mina kära!

Nu händer det-jädrar-i-min-lilla-låda en massa saker på en gång (>U<)!!

Först och främst har jag fått jobb som AET och coordinator för de fyra andra AET:sarna i en stad som heter Tsurugashima. Det hela gick i lås och igår åkte jag till nämnda stad och fick hjälp att hitta ett hus som jag ska bo i! Och med hus menar jag inte lägenhetshus!!

Okej, så här ligger landet: mitt företag hyr ett litet hus. På nedervåningen finns plats att hålla möten och det finns ett litet kontor. Det kommer att finnas för företagets räkning vid behov. Jag kommer att behöva träffa mina AET kolleger ca 2 gånger i månaden för att se till att allt flyter på som det ska i skolorna. På övervåningen finns två rum som jag i princip hyr av mitt företag men i praktiken har jag hela huset till förfogande! Tror iofs att det verkligen inte är så stort som "ett hus" låter för en svensk. Samlade ytan ligger under sextio kvadratmeter tror jag! Men det är ett mycket lyxigt boende i Japan. Som dessutom har jättemycket plats för besökare *hint hint* ähum plats för BESÖKARE alltså *HINT*

Jag blev kär med en gång i mitt lilla hus... Solen lyser in hela dagen, mycket fönster men ingen direkt störande insyn från grannarna. Det finns en balkong på andra våningen så stor att man kan ställa ut stolar och bord och kanske odla lite örter utan att bryta halsen när man ska försöka ta sig förbi. Det finns två tatamirum! Men kanske allra bäst av allt, det finns så gott som INGEN trädgård men ändock ett för närvarande blommande plommonträd och... ett kakiträd! Och vet ni, sen när frukterna kommer kan jag sitta på min balkong och plocka dem. Jag ska sitta med en härlig filt, god bok och en spottkopp för kakikärnor i höst. Det kommer att bli lysande!

Ytterliga Johanna-är-väldigt-glad-saker: det tar 10 minuter till fots till närmaste station, Sakado station, från vilken man kan hoppa på direkttåg till Tokyos Ikebukurostation. Kommer man på ett av de snabbare tar det precis under timman från min husdörr till Ikebukuro station. Det tycker jag är jefligt heffftigt dårå. Kostar lilla slanten att åka men oftast är det ändå tiden som tar emot som det är nu.

WAAAH vet ni jag är himla pepp på det här! Ska bli kul att testa vingarna och ta lite ansvar inom företaget också. Blir en massa japanska, antagligen några klavertramp men en spännande utmaning. Vet ni, jag tycker det är jättekul att bli litad på som det är nu! Jag har haft sådan tur med mitt företag. Oh jag borde berätta mer om dem. Kommer soon.

Idag ska jag träffa en kompis i Tokyo och i morgon har min högstadieskola avslutningsceremoni för niorna så det skall jag naturligtvis inte missa! På kvällen bär det av till Kansai för att hälsa på min grabb. Grabben som spenderade en vecka på sjukhus i Indien, golvad av en viss dengue feber... Ska bli spännande att se hur mycket stryk mitt ego tar av en pojkvän som väger mindre än vad jag gör. D'oh! Jag varken hinner eller GITTER inte hetsbanta så jag får helt enkelt se till att han äter 3 gånger så mycket som jag. Ugh. Fast egentligen, det brukar han ju göra. Haha oh well. Beräknar hemkomst från Kansai runt slutet av nästa vecka så Mamma och Pappa, om man vill skypa eller så vill jag gärna hinna med det i kväll eller morgon.

Liten ordlista: tatami = vävd rishalm som används som traditionell golvbeklädnad i Japan
kaki = frukt, sharon eller persimon fast med kärnor i

PS

Till Brorso: jag läser och roas av blogg men kommentarsfunktionen är muhmuh ghej och mobbar mig så att mina kommentarer inte kommer fram. Låter som ni are having a blast, fortsätt så och blogga om det! Chuchu

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det heter chippchupp! hälsar lilla K ;)

HURRA och grattis till både jobb och hus! Ja, jag blir förstås inte mindre sugen på att hälsa på dig. Hur det ska gå till förstår jag dock inte riktigt. (Har dessutom en frestare i Moskva för närvarande...)

Hälsa S så gott från oss alla! KRAAAAAAAAAAAM

Anonym sa...

coolt, lycka till med jobb och hus =)
det skulle vara roligt om du skulle lägga upp några bilder på huset när du flyttad in, ska troligen till Japan om 1,5 år, skulle vara roligt att se hur det ser ut.

PS: älskar din blogg, läser den ofta xD

Anonym sa...

hej stryltan. va kul... jag vill bo i huset!

johannis... jag langat hem till sverige. :-(

夜羽奈 sa...

Storasyster & K ›› Chippchupp ska det bli!
Jag får helt enkelt bita mig fast i det här lilla huset tills alla har kommit och hälsat på mig ;D

Sophie›› Hej! Tackar och bockar för beröm! Foto kommer snabbast det kan ordnas! Om du har frågor eller funderingar kring att flytta till Japan är du jättevälkommen att skriva frågor direkt i kommentarsfältet eller maila mig på e.johanna.gustavsson at gmail.com

Joa ›› Alla har vi syndat, hähä. Nej men allvar kära vännen, det är väl okej att längta hem ibland. Blir det för jobbigt är det väl att bara flytta tillbaka? Sverige drar nog ingenstans! Vi hörs på Skype snart ♥