måndag 2 mars 2009

Ledig dag ~ ✿

Idag spenderar jag min tid med att vara alldeles snuskigt ledig på en vanlig måndag. Det är så skönt så. Känns lite ovant och lurigt eftersom jag har jobbat alldeles väldigt många dagar i sträck under februari månad. Men just nu är det lite stiltje på kontoret. Finns inga konkreta kontrakt att erbjuda folk så det känns inte så värt att sitta och intervjua folk och fråga hur intresserade de är av hypotetiska jobb.
Näh.

På tal om jobb då, jag har fått löfte om ett annat ställe. Det är inte alls lika flott lön men betydligt närmare Tokyo och en bra chans för mig. Vi ska bara vänta in lite annat också så ska jag få åka på intervju med skolnämnden. Den här gången så konkurrerar vi inte med andra företag dock, bara med andra lärare inom mitt företag. Men skolan har tydligen bett om en ranking av oss från företaget så det verkar som jag kan luta mig tillbaka för ögonblicket. Eller luta mig tillbaka och luta mig tillbaka, det känns mer som att jag låter allt falla på plats av sig själv. Jag tror att jag kommer att en vettig chans för någon slags karriär inom det företag jag har nu, jag har tagit ett skitår för dem och de har sagt att de kommer att hjälpa mig framöver t.ex med lägenhet och bättre jobb. Att byta företag skulle göra att mitt år här skulle kännas bortslösat på något sätt. Jag har också kommit underfund med att jag verkligen gillar att undervisa. Det är inte dumt alls att spendera tid med barn och ungdomar. Det skulle kännas lite bortslösat att byta jobb när jag lagt ner så mycket arbete och energi på undervisningsteknink och lektionsplanering också. Vet ni, jag tror faktiskt att jag gillar det jag gör!

Naturligtvis vet jag att jag måste ligga i ordentligt för att inte bli blasé, t.ex vad gäller engelska eller slacka för mycket på jobbet. Jag vet också att jag måste jobba hårt för att få stabilitet vad gäller kontrakt med skolor etc. Det här första året har jag lärt mig grunderna, nu måste jag börja att fundera hur jag ska fortsätta att leva här i Japan, jag menar ju faktiskt allvar med det.

Annars fick jag ett brev från inkasso idag. Hejåhå, dags att försöka betala av första grejen till CSN då. Har verkligen inte kunnat avsätta ett öre fram tills nu... Det har gått veckor som jag levat ur skåpen och skrapat och gnetat. Eller råkat slösa bort viktiga pengar på att åka till Kansai. Men det har det varit värt. Denna månaden såg det riktigt ljust ut, för första gången på länge så det kanske är lika bra att slippa betalningsanmärkning, även om jag inte tänker bo permanent i Sverige inom de närmaste tre åren.

Inga kommentarer: