måndag 1 juni 2009

Lite turer hit och dit

Hej darlings!

Har haft lite smygledigt i fredags och idag, måndag. Ehehe sånt som gör livet göööött. I fredags blev det en planerad oplanerad tur till IKEA. Vet inte om det är härligt eller ganska vidrigt att man kommer till en kedjebutik och tycker att man lite kommit hem. Fast som hem till Sverige, inte hem till sig eller mamma och pappa eller så. Jag handlade lite stuff som jag behöver till mitt hus och blev förstås inspirerad att köpa dubbelt så mycket till nästa tur. Puh. Det blir nästa löning och i sällskap med min karl som är både utmärkt smakråd och lika envis som jag när det gäller att släpa hem prylar. Vi har sett ut som myror med storhetsvansinne förr.

I lördags skulle det ha varit sportfestival eller vad tusan man ska kalla det. Studenterna tävlar klassvis mot de andra i samma årskurs i en massa innovativa (och i olika hög grad skadebenägna) lekar. Låt oss säga att hoppa säck och gå skottkärra är dagisnivå. Här kör man lekar som kallas "tusenfoting" och något om att åka med strömmen. Ska finkamma youtube så att ni kan få ett hum om vad som alltså INTE hände i lördags. För det regnade och hade regnat flera dagar innan. Det var nästan så att det regnade både nedåt och uppåt (av vattenstänken när de första dropparna gick i backen).

Näe sportdagen blev flyttad till onsdag denna vecka men eftersom alla elever och lärare ändå var på skolan så var det sedan innan planerat att köra måndagens lektioner om vädergudarna inte ville förbarma sig över Nishi högstadium (Västra skolan eller Västra högstadiet vore kanske en lämplig översättning). På mitt schema stod det att jag var ledig på onsdagen men jag ville gärna se sportdagen och ännu hellre slippa undervisa på en lördag (jag kan ha allergi eller kanske tvångstankar som gör det i princip omöjligt att göra veckodagsjobb på helgerna, helgjobb funkar på helgerna dock) så jag såg snabbt till att byta dag och tultade sedan snabbt hem. Där gömde jag mig under täcket, läste modetidning och mumsade nästan-nyttiga-jag-lovar-det-är-säkert-snacks och lyssnade på regnet tills jag somnade och när jag vaknade var min snabbtur till skolan som en lustig dröm man skrattar och rycker på axlarna åt. Det enda som gjorde den verklig var att jag vaknade som en av skådespelarna i Sunset Beach med perfekt nylagd make men det gick jättebra att ignorera att det inte var mitt vanliga vakna på morgonen fejs.

Eftersom jag residerar i ett helt hus slösade jag några av mina lediga extratimmar på att städa och plocka, jag fattar inte hur jag hinner lägga dit allt jag städar upp, inte vad som alstrar allt damm och grus heller. Sömngångare kanske? På kvällen var det bokat några timmar med ät och drick alllt du orkar för femtusen yen tillsammans med högstadielärarna. Det var trevligt och jag fick prata med några av mina favvelärare lite extra och i lugn och ro vilket alltid är roligt. När jag kom hem väntade S på mig. Hurra!

Den här gången hade han fått med sig en helt fenomenal film som vi tittade på. En sån där film som man inte kan sluta titta på. En sån där film som bränner sig rakt igenom näthinnan och fastnar i ens märg och aldrig riktigt kommer att kunna försvinna därifrån. Se Hedwig and The Angry Inch om ni inte redan gjort det. Helt underbar! Ett klipp från filmen finns här (klicka på länken) och ett klipp till så att ni fattar vad det handlar om ja, och det här också, en trailer dårå. Sista klippet jag lovar! Killen som spelar Hedwig är ett geni. Det är något med det här som bara går rakt in i hjärtat hoppas att ni har lika mycket nöje av den här filmen som jag hade.

1 kommentar:

Your personal Goddess sa...

Oj! Hade jag vetat att du inte sett Hedwig förut hade jag fått dig att se den för länge sen!
Har den på min bärbara HD till och med >_<
btw, vi ska fortfarande dejta på onsdag väl? Även om ni har sportdag i skolan!?

Puss på!