fredag 25 juni 2010

Presenterar en japansk kändis: Ryo Ishikawa aka Ryo-kun

Eftersom jag kollar rätt mycket på TV (varje vardagsmorgon håller
den liv i mig iaf!) så tänkte jag skriva en liten serie om TV
personligheter och kanske några fenomen som inte vill försvinna från
min näthinna.

Jag tror att de flesta redan har en idé om vad som försiggår i
japanska "baraieti bangumi" (Variety show dvs lekprogram på ren
svenska), det är mycket konstiga uppgifter som alla går ut på att
man ska straffas på något knasigt/groteskt vis om man gör fel. Vill
minnas att jag bloggade i Kyoto om ett sånt här program men kan inte
hitta sidan just nu, men någon av er läsare kanske minns programmet
där alla var utklädda till insekter i tajta dräkter som inte lämnar
mycket till fantasin. Uppgiften var att blåsa ut alla ljusen på en
födelsedagstårta. När de misslyckades kom det elaka insekter och
höll fast den som skulle straffas. Sen åt de något som luktar illa
tex natto och andades honom i ansiktet Eh ja. Det här programmet
sänds fö fortfarande....med olika uppgifter/straff förstås (^^;)

Nåväl låt oss inte haka upp oss på en genre, jag återkommer!

Idag ska jag ju berätta om Ryo-kun. En av ett fåtal kändisar här
som faktiskt har en uttalad talang (eller är det elakt att säga så?
Ehehe det är ju ganska sant åtminstone så, låt gå!?). Ryo Ishikawa
är född 1991, alltså är han bara 18 år gammal men har redan hunnit
vara känd och älskad av den japanska befolkningen sedan 15 års
ålder (dvs han började dyka upp på TV redan när jag var i Kyoto).
Ryo är ett golfgeni i stil med Tiher Woods och det kanske finns
läsare som känner igen hans namn redan. Trots sin ringa ålder har
han vunnit enormt många turneringar här i Japan och åtminstone
deltagit i flera utomlands. Han är alltså stenrik. Och väldigt
städad, tyst, artig och har en nästan litet lillgammal framtoning. En
riktig svärföräldersdröm mao!

Han har också extremt många kontrakt för reklam som sänds på
bästa sändningstid i TV (han kan t.o.m förekomma i olika reklamklipp
för olika produkter under samma kväll). Just nu är det Makkedonken
och någon annan Eco friendly någonting-tjosan som går för jämnan.
Men han har tidigare figurerat för hälsopreparat, acnemedel (grabben
lider av hiskelig acne så man hoppades att han skulle få spons så
att det läkte ut för honom men det var länge sedan jag såg den
reklamen....hmm hans hy har inte ändrats heller så...) med mera, med
mera.

Han är så älskad av det japanska folket att ett av de stora
godisföretagen, Meiji, har honom i sin reklam för choklad trots som
svåra acne. Modigt av Meiji eller så kanske just det visar Ryo-kuns
storhet i ett land där utseende annars är så galet viktigt!


/Johanna

I den här serien tänker jag följandevis skriva om Haruna Ai, Gyaru
Sonne mfl. Har ni några önskemål? Jag kanske ska ta reda på vad som
hände med haado gei?

Kram!

Inga kommentarer: