tisdag 25 mars 2008

En tur till mitt älskade Kansai

Ja, det var inte lätt att trixa ihop men med mycket hjälp av min pojke (bl.a hittade han en billig buss biljett på nätet och bokade plus massor pepp) så hoppade jag på en nattbuss i Tokyo nästan direkt när jobbet slutade och kom fram till Osaka 8 timmar senare. Shinji hade ytterligare en arbetsintervju på morgonen (det är därför han har kostym på sig!) men sen var han bara min i två hela dagar (^ω^)

På söndagen for vi till Kobe och satt i solen vid havet och tog det jättelugnt, tittade på en loppmarknad och åt onigiris innan vi drog oss hem till honom och hans familj. Jag träffade hans mamma, två (av tre) systrar samt farmor en minikort stund (det var rätt lugnt men jag misstänker att jag gjorde ett superkorkat intryck, min förståelse av Kansaidialekt blandad med koreanska är lite långsam märkte jag ^^;). Sedan lagade vi en jättesmarrig tofurätt med stekt äggplanta och köttfärs i (har ätit den flera gånger men namnet undflyr mig alltid nånting-nånting-dofu tror jag). Hans mamma gav oss koreansk soppa med ägg i. Den var jättegod men var inte särskilt olik japanska soppor. Men det var lite spännande att få prova hemlagad koreansk mat, det var en premiär för mig tror jag! Eller nä, inte om man räknar kimchi för hemlagad kimchi har jag blivit bjuden på.
Kobe är känt för:
1.) att vara en maffiatät stad (har ingen kommentar, varken för eller mot och det är jag ganska glad för)
2.) sin -med japanska mått mätt- internationella befolkning (mer eller mindre bekräftat, åtminstone om man ser till de internationella, framför allt europeiska ord, namn, butiker etc som förekommer i staden.
3.) att vara en mycket modemedveten och fashionabel stad (i högsta grad sant om du frågar mig, alla flickor har perfekt färgat, lagt och lockat hår, märkesväskor dinglande i armvecket, pojkarna har tuffa frisyrer och jeans med dyra hål i samt 95% av alla hundägare hade klätt upp sina jyckar enligt konstens alla regler, också).

Jag rekommenderar Kobe kanske inte till den som precis kommit från Europa och ska turista men gärna för den lite mer erfarnde Japan-resenären som vill ha en liten annorlunda stämning än andra japanska städer och en hint om hur Japan kunde vara om man inte var så rädd för utländskhet i sin vanliga vardag. Och komma nära havet. Jag gillar Kobe jättemycket men det kan ju också bero på att jag har så många fina minnen därifrån.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rätten heter 麻婆豆腐(マーボーどうふ)
Fast på din beskrivning låter det lite som en blandning av 麻婆豆腐 och 麻婆なす, köttfärs och äggplanta.
Jag har iofs aldrig lagat den först nämnda från scratch så jag vet inte om man brukar ha äggplanta i den också.
det är iaf en kinesisk rätt så om man går på kinarestauranger kan man få en massa spännande lokala varianter. På en restaurang jag gick på ibland i Osaka tex. serverades en 麻婆なす med torr istället för kladdig köttfärs.