onsdag 26 mars 2008

Vårlov på skolan


Ja, det är faktiskt vårlov nu. Skolbarnen gör vad de vill och sover hela dagarna. Några går till skolan ändå för att delta i klubbaktivitet med sina vänner.

terminsavslutning med speech contest för de lite mer avancerade eleverna samt upptädande av en liten pjäs från 7-8-9-åringarna (de var så klart ljuvligt söta och glömde bort hälften av det som de skulle göra och viskade högljudt varandras repliker när kompisarna helt spacat out). Vi hade några andra utlänningar samt en professor som doktorerat i fonetik som domare i tävligen. Efteråt firade vi lite avslutning på restaurang med nabe (en slags gryta, som man lagar till vidI söndags hade vi bordet. Mycket likt shabu shabu som jag antar att ni genast tänker på, mamma och pappa ^^) Det var en ganska lätt nabe med risnudlar och svamp som bas och ostron som smaksättare. Väldigt fräscht och gott. Eftersom det är Japan kom det ju 1000 andra rätter till detta också, de självskrivna inlagda grönsakerna, grillad (hel) fisk med kryddor, hemmagjorda pannbiffar med smarrig tomatsås och sallad och tempura. Det var sötpotatistempura och det kunde jag bara inte stå emot...Det är så underbart gott "bara en till, bara en till, bara en till" jag gick hem störtmätt och med magknip kan jag meddela. Men kanske var det värt det.

Vi har också lite vårlov på skolan. Fast jag tror "skurlov" skulle vara en bättre betecking. Jag börjar tidigare och slutar tidigare och spenderar dagarna med att skura golvet för hand (--_--) samt hoppa in lite på de andra två lärarnas privatlektioner lite. Fast idag fick jag bygga bokhyllor, det var faktiskt kul på nåt mycko vis. Där känner jag mig som hemma, född i IKEA-land och med lego i ryggraden byggde jag finfina hyllor från de platta paketen lärarna tittade så besvärat på.

Jag har tagit lite bilder. Som ni ser har körsbären slagit ut nu. Inte i allra fullaste blom (満開)men fullgott nog. I måndags kunde jag sluta innan mörket fallit så jag passade på precis när de tunga regnmolnen höll på att lätta och solen börjat komma farligt nära horisonten.

3 kommentarer:

Elin sa...

Åh Johanna, vilka härliga bilder! Kramar från Rennes, på fredag kommer Lisa :)

Anonym sa...

meeehn! blogger hates me! jag kan inte uppdatera bloggen.
Men ge mig ditt nummer pa helgon, och forsok ta dig in till tokyo snart sa kanske vi kan ordna nat satt att ses pa ^^
would be sweet!!

Massa massa kram!!!!

Anonym sa...

hej darling. grattis till homosexualiteten ska jag oxa borga saga! haha, ajg skrattade ogonen ur mig! man kanske inte sager sa pa svenska. arligt talat sa ar jag inte saker pa om man sager sa pa engelska heller.. "laughing my eyes out.." men det later ok.

jag sakner dig min alskling. faan vad jag alskar skype, det ar faan den basta uppfinning!

inget mail an forasten.

puss