söndag 23 mars 2008

Söka jobb i Japan (betrakta detta som en uppföljare)

Sedan jag kommit iväg till Japan har jag fått några mail från läsare där de frågat om hur svårt det är att få jobb i Japan. Eftersom jag blir själaglad att någon ens läser bloggen och än mer så att folk vågar vara personliga och maila kan jag inte låta bli att snickra ihop ett litet inlägg om hur jag gjort för att ta mig hit.

Vill dock lägga in en brasklapp: när jag väl kom hit insåg jag att jag kanske inte hade så stor lust att bli anställd av ett företag som var villig att anställa en sån som jag.

Med det överstökat, låt oss gå vidare!

Jag registrerade mig på ett flertal arbetssajter där man skriver in sitt CV på nätet och sedan klickar på de företag/annonser som man vill ansöka till och därefter skriver ett personligt brev. Här är ett urval av sajter jag registrerat mig på:

www.gaijinpot.com

www.daijob.com

seekjapan

och en länk till ett newsletter man kan be att få skickat till sig, har en känsla av att en del schyssta jobb går här. Det känns på något vis seriösare än andra ställen iaf.
o-hayo sensei newsletter

*****uppdaterar med fler sidor där man kan söka jobb som engelsklärare************
www.ohayosensei.com
www.eltnews.com
www.eslcafe.com
http://www.geoscareer.com/
http://www.berlitz.co.jp/english/
http://www.japanbound.com/index.html
http://www.teaching-english-in-japan.net/
http://www.japanjoblink.com/japan/index.asp
www.jobsinjapan.com

Jag har fler länkar som jag inte utvärderat så mycket ännu, om ni hittar nån som är speciellt bra får ni gärna tipsa i kommentarsfältet här!

länksamling 1

länksamling 2

Vissa sidor kommer igen många gåner som ni kanske märker, antar att det trots allt är dessa som de flesta använder.


Mina meriter är väldigt mediokra egentligen, jag har skrivit att jag talar helt okej japanska, mycket bra engelska (så klart, jag har ju sökt som engelsklärare), och sen lite basic på franska, latin och spanska vilket är helt sant.
Andra erfarenheter är ju enbart sommarjobb samt vick som personlig assistent men jag har noggrant beskrivit arbetsuppgifter och vad jag har lärt mig samt "skills" jag använt.

Jag kan i dags läge inte tala om vad det var som gjorde att jag fick anställningen. Kanske var det bara en nyck från arbetsgivaren som en gång i forntiden var god vän med en svensk missionär som bodde här.

3 kommentarer:

Emma sa...

Hej!
Snubblat över din blogg, och måste säga det är jättekul att se att en svensk (dessutom inte den äldsta tanten med värsta långa meritlistan och åååår av vana med yrket) lyckats så väl i, och verkar tycka om, Japan.

Själv läser jag till engelsklärare just nu, och om planerna går i lås så är jag färdig när jag är 25. Målet har länge varit att bege mig tillbaka till Japan, och om det är möjligt även arbeta som lärare. Även om det bara är en kort period. ^^

Hur som helst! Dina tips är underbara! =)
Tack!
//Emma

Alana Jamil sa...

Tja, hittade din blogg pa nagot satt. Sitter sjalv och soker engelska jobb i Japan nu. Det kanns ratt stabilt att man har vart inne pa de flesta sidorna som du lankade redan. Jag har for mig att det var du som tidigare namnde JET programmet. Har du nagon personlig erfarenhet av det? Allt jag fatt ut av dem ar ratt pissigt faktisk. vad jag forstod kan man bara soka om man ar medborgare i ett av landerna de har i en lista. Sverige ar inte med (Men Finland ar?). Som tur ar har jag dubbelt medborgarskap, ett i Ryssland som ar med pa listan, men det gick inte heller. Man maste vara i landet som man har medborgarskap i nar man soker for en interjuv, ratt surt nar man sitter i London (som for ovrigt ar med i programmet, men nej, det funkar inte.)

Har du nagra nya tips nu nar du vart i Japan ett tag?

Mejla garna mig
alanajamil@gmail.com

http://mymic.blogg.se sa...

Ahhhh, älskar dig för detta inlägg, tack så otroligt mycket!!