fredag 3 oktober 2008

Invasion o(›‹;)o

Hemma i mitt föräldrahem kännetecknades min barndoms höstar av att katten stannade hos mig i sängen bara en stund för att sedan hålla vakt på möss som prasslade och gnagde under bänken med mammas symaskin. Ibland hörde man en duns av fyrfotslandande katt på liten muskropp följt av det karaktäristiska knastrandet av kattkäke kontra mus.

Det här med höst och invasion är -tyvärr- ett fenomen som inte bara gäller Sverige... Med kalla nätter börjar otygen söka sig till värme och mat och det finns det är ju sånt som vi människor också gärna samlas kring. Ja ni börjar förstå var det här leder... Sent om kvällarna när jag halvsover framför spegeln och försöker borsta tänderna så pilar de förbi. Trötta, slöa, äckliga kackisar.

Jag får en sån enorm adrenalinrush av kryp så ögonen står rakt ur sina hålor och nackhåren på ända och långt innan hjärnan har hunnit registrera vad som är på gång har jag bara en sak i tankarna KILL KILL KILL. Hitintills har jag dödad 100% av de kackerlackor jag sett här inne (2st iofs men ändå f^^;) tyvärr säger Shinji att om de är så slöa man kan döda dem så har de antagligen redan lagt sina ägg och är redo att dö ändå. Satans jefla skit... Tur att jag ska flytta i vår (;_;) Andra säger att man inte ska döda kackerlackor för då dras andra kackisar dit.

Hörde av en kollega att i gamla japanska hem fanns inga kackerlackor. Det är dagens moderna varma hus och överflöd av mat som lockar in de eländiga krypen i våra boningar. Fast å andra sidan vad vore ett utkylt, matbefriat boende att kalla hem?

Drar mig till minnes en annan anekdot som en av mina japansklärarinnor från Ritsumeikan (eller möjligtvis Gifu-tiden??Eftersom jag minns att jag förstod hela historien borde det ha varit ganska nyligen) berättade. Hon var uppvuxen i ett gammaldags japanskt hem, av den stil som inte finns lägre sade hon. Huset var byggt så att golvet låg en bra bit över marken, det var öppet överallt. Vi frågade om det inte kom in väldigt mycket insekter och ohyra då men de hölls efter av en husorm som de hade. Den bodde i takbjälkarna och ibland om nätterna sade hon att man kunde höra hasandet av husormens fjäll när den vaktade huset. Jag minns historien med skräckblandad fascination. Det är inte helt oävet men... ändå så läskigt med en orm hemma.

En ytterligare historia om ormar; alldeles nära mitt hem har en person blivit biten av Japans giftigaste (?) orm, mamushi. Enligt Shinji är det en liten rackare som ser helt vanlig ut (jag trodde först att det rörde sig om en insekt maMUSHI d'oh) men folk som blir bitna måste direkt till sjukhus och kan bli tvungna att stanna flera veckor. Suck. Oh, jag har inte talat om för honom att någon blivit biten, han kommer att freaka ut ^^; som ni förstår så har jag redan fått en allvarlig föreläsning om kryp och annat man borde akta sig för. Han är så orolig ibland. Men kanske är det befogat, det är fortfarande så mycket jag inte VET här. Jag kanske borde sitta med på lektionerna i skolan oftare.

Imorgon ska jag städa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

johannis! Du ar helt enkelt proffs! Du ska egentligen ha losenord pa din blogg och sen salja den. Du har sa mycket intresanta saker att skriva hela tiden, so ofta o sa mycket. Jag kan inte fa ihop mer an 2 rader till mitt nasta inlagg. Har val ett mycket trakigare liv antar jag.

Jag ska skaffa en hund nu. Jag vet vad du tycker om det. Det ar anstan sakert nu. Landlord ska tanka pa det, men han lat inte allt for negativ. Jag ar redo nu. Jag ska itne flytta mycket alls. Bara en gang, till Island, sen ska jag stanna dar. Och sa borjar jag bli vuxen, lr iaf sen efter utbildingen, da har jag ju pengar oxa, sa om jag skulle vilja flytta sa tar ajg hunden med mig. jag vet att det inte ar ultimat att flytta med hund men jag ska ta en fran ett hem. Och det kans som om den far det battre med mig aven om jag flyttar lite. (valdigt lite och ett stort "OM") Och jag har tankt igenom det och allt. Jag har massa ledig tid denna semestern. gar bara i skolan 4dagar i veckan. och de ar alla korta. Och immi, som oxa vill ha hunden (fast den komemr vara min) komemr oxa ta hand om den. Han jobbar mest eftermiddagar, nastan bara. Sa det ar lungan igen. Sa det ar nagon hemma nastan hela tiden. Tjejen som bor har tycker oxa om hundar, hon blev jatteglad nar mitt forslag kom upp... Ok, egentligen varfor ajg skriver detta ar att ajg vill ha din aproval pa nagot satt innan ajg helt och hallet bestemmer mig, inna ajg hamtar den. jag vill inte att du ska tycka jag ar en dummis som tar en hund. Jag vill det, ajg har viljat det lange,(sopm du vet) och det kans som en bra timing nu faktiskt. Om inte nu, sa far ajg nog vanta till jag ska skaffa barn lixom. Och det kan ju ta en j-a tid.

karlek

夜羽奈 sa...

Joa››

Lösenord och sälja...? Jag vet inte. Jag gillar att den bara finns där på internet för vem som helst som kommer förbi och känner sig hågad att läsa (^^)
Fast visst vore det fint att kunna tjäna pengar på att göra något som man tycker är så här roligt (^ω^)

Iaf tack för kommentaren!!! Att jag skriver mycket just nu beror nog mera på att jag har ett uppdämt behov/mycket att säga/tid/inte så många att diskutera med här.

Som jag sade på MSN förut, det är nog okej att skaffa hund nu. Tror att du har bättre koll på vad du skall göra i framtiden nu!

Försökte länka till din vanliga blogg från min sida men länkfunktionen bara kukar ur hela tiden :(

XxXXxXXxxx

Jonathan sa...

Hej, apropå gamla hus och kackerlackor. Du borde woofa i japan när du har tid någon gång. Så att du får uppleva det. Det var lätt bland det bästa jag gjorde där.
Om du vill så kan jag skicka dig till stället där jag var. :)