söndag 5 oktober 2008

Sexualitet i Japan del 1

Postar ett inlägg till som legat till sig undangömt i cyberrymden.

Det här är ytterligare ett ämne som jag har gått och ruvat på mycket länge
Om sex i Japan. Det finns så mycket och samtidigt ingenting att säga.

Förlåt min prydhet om den stör.
Samtidigt är det just min prydhet som driver mig(?).

I början hade jag inga personliga erfarenheter alls, bara vad jag hört av andra samt fått i mig genom media. Nu när man kanske kan säga att jag har mer praktiskt erfarenhet (ööh det här låter inte så fint alls va? -.-") vill jag ju inte vara för utlämnande i stället.
Dock vill jag säga att jag verkligen inte har sett allt eller har intresse av att se allt som finns.

Man pratar allmänt inte särskilt mycket om sex. Det är som bajs, alla gör det men det är inget man talar om (åtminstone inte urskiljningslöst). Däremot kan man som västerlänning få höra att man är "eroi" (utmanande på ett sexuellt sätt). Ofta handlar det om att man visar axlar/urringning/armar etc (japanskorna kan visa benen upp till precis innan skinkorna börjar men på den övre halvan av kroppen måste det mesta skylas tydligen. Helt tvärt emot hemma). Att säga att någon är eroi verkar vara helt okej dock (om det inte är S. som säger det för då betyder det att jag måste ta på mig en kofta/skyla mig på något sätt etc innan vi går ut haha.)

Det finns så mycket underligt om man söker på internet. Jag blir frågad om så mycket konstiga saker av vänner och bekanta, det är som om vi västerlänningar älskar idén om att japanerna har ett vansinnigt och bizarrt sexliv. Ett exempel på exoticism av japanerna, eller är det en betraktelse? En bloggare som jag verligen respekterar men den här gången blir jag mest stört på hennes sätt att skriva. Vad tycker ni? Här kommer historien som hon har grundat sig på.
(De japaner som har varit vänliga nog att delge mig sina tankar om oss västerlänningar är f.ö precis likadan "eroi" säger de. Att speciellt västerländska kvinnor ligger med folk som de vill, etc etc. Just denna bild är en av anledningarna till att jag blev förbannat trött på att klubba ett tag måste jag erkänna.)

Jag anser att det är två helt olika förhållningssätt till sex och sin sexualitet som ligger till grund för detta. Vi i väst lever i en kristen tradition, våra levnadsregler och grundläggande koncept kommer i mångt och mycket från bibeln, antingen vi erkänner den eller inte. Jag är själv inte troende men inser att jag är uppvuxen i en kristen tradition och ett kristet land antingen jag vill det eller inte. Så vad betyder då detta i dagens samhälle och hur har det med sex att göra?

Jo, eftersom vi just nu håller på och frigör oss från det gamla (m.a.o kristna) samhället betyder det att vi i tankarna har det gamla och gör uppror mot det. Man kan då alltså inte säga att de gamla värderingarna är glömda eftersom de finns i folks tankar dock för att göras revolt mot, men de är ju inte borta eller hur?. Det är så mycket som skall bevisas, hur frigjorda vi är. Vi kan göra vad vi vill, prata om det med vem som helst och här är det fa-an ingen som skäms för vi är minsann inte några kristna tråkmånsar längre. Ja, ni fattar vad jag menar.

I Japan förefaller det aldrig ha funnits några regler som begränsat folks sexualitet på det sättet. De regler som har funnits har åtminstone inte gällt rika (män) (as if anything ever did). På Oda Nobunagas tid var det enligt flera källor helt okej att ha en liten pojkvän om man var en ... karl.
Även under Genroku-eran (ni får ursäkta den här kackiga länken, det var den bästa jag kunde googla fram just nu, är det någon som har någon bättre uppdaterar jag mer än gärna med den) skall det ha förekommit mycket som idag antagligen skulle ha ansett som väldigt promiskuöst (det som finns kvar än idag av detta är litteratur men också bilder s.k. shunga tänk om vi hade haft såna här på 1800-talet, inte så troligt va haha).

Nå, som en kontrast till all denna frivolitet kan man då lägga data om japans ökande sexlösa par (och är det någon som sedan undrar varför de har en sjunkande befolkning är man väl bara korkad, haha)

En mytdödare till läste jag av en slump här. Så små är de väl inte, i förhållande till resten av sin kroppshydda!

Jag sammanfattar vad jag egentligen ville säga med det här inlägget:
* Japanerna är (antagligen) inte sexuellare varelser än de flesta andra.
* Orsaken till att vi tror det beror på olika kulturella bakgrunder och olika uttryckssätt.
* Trots all möjlighet till promiskuitet hör man sällan om det (det är mest från andra gaijins som kansiga historier kommer in).
* Eftersom jag i grund och botten är pryd så finns det nog väldigt mycket som jag aldrig kommer att få/vilja veta om sex i Japan. Ärligt talat.

Inga kommentarer: