onsdag 16 mars 2011

2011-3-16 ang. nyhetsrapportering i olika länder

Först och främst vill jag rikta en stor, irriterad, djupt folkligt
rotad känga rakt upp i mumindalen på TEPKO, ägaren till
kärnkraftverken som håller på att gå paj. Informationen från
företaget är mycket förtegen, sen och otydlig. Nästan så man
undrar om de ens vet själva vad de håller på med(!). Visst att de
är hårt pressade och säkert gör sitt yttersta (arbetarna är så
klart hjältar, det är ledningen som är skum!) men hur kan man låta
premiärministern vara ovetande en hel timme om den andra eller tredje
explotionen ytterligare en av reaktorerna!
Ofta kan man snacka bort saker, lämna saker outtalade eller t.o.m tiga
ihjäl saker här men nu börjar reportrar anäsa och ta till
brösttoner under presskonferenserna! Älskar't. Mer kritik, det är
något japanerna behöver lära sig.

Annars uppmanar nyheterna till lugn och försöker förmedla så
tydligt det går (medan de muttrar över bristen av just detta från
TEPCO). Nyheterna delas mellan kärnkraftsproblemen och den
galopperande situationen för de som är hemlösa i Miyagi och Iwate/
Sendai (se mitt tidigare inlägg).

Vad jag förstår på folks reaktioner utifrån (utanför Japan
alltså) samt utländska nyhetsrapporteringar åtkomliga via internet
låter läget helt vidrigt i hela landet. Eftersom man inte har en
befolkning att hålla lugn att tänka på beter sig många
sensationshetsande reportrar som blodlystna asgamar. För det första,
skit i att lyssna på rapporter från reportrar som inte kan något om
kärnnraftverk. Det gapas om att strålningen är si och så många
gånger högre nu och att folk borde fly landet. Men börjar man titta
på hur skadliga nivåerna kan vara ser man att det är mycket mer
strålning under t.ex ett tandläkarbesök med rötgen. Det rapporteras
att folk flytt Tokyo men det är heller inte sant. Det är bara att man
inte kan röra sig på samma sätt/tider som vanligt då det går
färre tåg och man behöver köa för att få tag på bensin. Och köa
för att handla på vissa matbutiker (enligt twitter/folks kommentarer
på facebook).

Jag varvar att kolla CNN, BBC, NHK (japanska motsvarigheten till SVT)
samt sveriges ambassad i Tokyos hemsida http://www.swedenabroad.com/News____9401.aspx?slaveid=122511
(mycket översiktlig och balanserad tycker jag).

Generellt skulle jag säga att japanerna verkar väldigt lugna. Gemene
man rycker på axlarna och går upp i ottan för att hinna köa för
bensin och ändå hinna till jobbet i tid. Om kärnkraftverken säger
man hu och oj men de allra flesta verkar lita blint på att regeringen
ska varna folket i tid när (om) strålningen blir farlig. Som barn
uppvuxen i Tjernobyllatastrofens Europa kan jag bara skaka på huvudet
och himla medan jag tittar bort. Hur kan man lita så blint på en
regering som har en massa intressen att bevaka (min kära syster
upplyste mig bl.a om vilka enorma summor pengar det ligger i att
stänga ett kärnkraftsverk) det ståe lite utanför min fattning. Men
det ju en kulturell grej, man lyder när den som står ovan befaller.
Inget knot inga frågor.

Till sist vill jag be eventuellt oroade läsare att jämföra
imformation samt fundera på vem som har skrivot vad, riktat till vem.
Det gör i alla fall jag, för att slippa tappa förståndet.

Kram alla
/Johanna

Inga kommentarer: