måndag 28 mars 2011

...och här kommer texten till bilderna nedan (><)



Litet sent och skakigt men nu kan inte säga annat än att våren börjar trots elaka köldknäppar i Tohoku så sent som förra veckan. Det har lett till både dödsfall och förkylningsepidemier i de tillfälliga boendena norrut. Här hos mig gick vardagslunken över i avslutningstid och nu vårlov. Ungefär en vecka får jag ledigt innan skolan börjar igen med ett gäng nya lärare, ny rektor samt en helt ny årskurs. Fast mer än hälften av de nya kidsen känner jag från förra skolåret då de kommer från min låg-, mellanstadieskolas sjätteklasser.

Idag orkar jag inte vara rädd mer för strålning och ägnade hela dagen åt att tvätta och låta milda vårvindar torka tvätten på min balkong. Herregud, jag tror jag hade fem (iofs pyttesmå jappe)maskiner med tvätt!! Ugh! Snart kan jag kanske stuva undan mina tunga vinterkläder?

För den av er läsare som skulle råka befinna sig i Japan rekommenderar jag varmt en tur till Ogose (Saitama prefekturen) för ljuvligt doftande plommonblom. Det finns inget underbarare än att spendera en vindstilla, solig vårvintereftermiddag i en plommonlund. Sakura (körsbärsblom) i all ära men de genomskinliga kronbladen och den litet diffust fadda doften slår inte plommonblom någonstans, barasåattnivet.

Allt det bästa
/Johanna


 

Inga kommentarer: