lördag 26 mars 2011

Populistisk skrämselpropaganda i svensk media angående kärnkraftverkskatastrofen i Fukushima?

Hej alla!

Efter min underbara förlängda helg i mitt älskade Kansai med mina
fina 'japanska systrar' kände jag mig oskakad och peppad nog att åka
tillbaka hem till min lägenhet och jobb utanför Tokyo. Fyra dagars
jobb (varav två halvdagar!!) och sedan vårlov. Göööött!

Har lyckats få bukt på mitt nyhetsknarkande och lugnat ner mig
väsentligt sedan förra veckan. Förut hade jag på japanska
motsvarigheten till SVT (NHK) samt varvade med att kolla
nyhetsuppdateringar på Twitter och därifrån läsa relevanta länkar.
Mest kollade jag BBC, UD-bloggen, svenska ambassaden i Japan och
jaoanska nyheter som översatts tillengelska. Hela förra veckan hade
jag krampaktig hjärtklappning pga av stress samt kände mig konstant
illamående pga jordens skakningar i form av efterskalv som kom och
gick hela tiden. Fyyyy fasen vad dåligt man mådde kan jag säga så
här i efterhand... Det var också väldigt stressande att folk hela
tiden föreslog att man skulle åka hem och sedan att många flygbolag
slutade att flyga till Narita pga av strålningsrisk (skräck?). Det
var en väldigt pressad stämning. Men, och detta var mitt stora men
och tankenöt hela tiden, det fanns ett väldigt stort gap i den info
man fick via japanska nyheter och via utländska. Visst förstod jag
även bara baserat på vad jag sett på TV här att bränslestavar i en
kärnreaktor som inte kan svalkas ner leder till härdsmälta. Vi
manades att vara lugna men beredda. Varningar skulle nå oss i tid om
det värsta skulle hända men det förklarades också att folk på
plats gjorde sitt yttersta för att rätta till problemen. Och visst
väldigt många människor har hållit sig innomhus och hemma de
senaste veckorna. Strömsparning pågår hela tiden. Vi hjälps åt med
det här. Många butiker har nedsläkta skyltar och fönster trots att
de är öppna (vissa har tom stängt av sina automatiska dörrar!). Men
man är inte på väg att ta till flykten direkt. Kanske för att
många Kantobor och Tokyoiter, till skillnad från mig, inte har någon
riktig stans att fly.

Läget i Fukushimas kärnkraftverk rapporteras som fortsatt allvarligt
om än något mera stabilt. Man har fått igång en del elektricitet,
pumpar har börjat fungera och skenande hetta bland bränslestavarna
är inte längre en akut risk. Nu senast råkade två arbetare ut för
hög strålning då de trapat i pölsr med radioaktivt vatten inne i
verket och man har börjat stoppa mat som producerats i
Fukushimaområdet. Det har varit prat om höjd strålning samt att
småbarn under ett år inte ska dricka kranvatten i Tokyo (dock
upphävdes detta dekret inom ett dygn då strålningen sjönk till
'oskadliga' nivåer igen). Vid några jämförelser visar det sig att
de japanska regleringarna är strängare än många andra länders och
att Tokyo med förhöjd strålningshalt ändå bara är samma som
Sveriges normalmängd. Mina vänner det handlar om perspektiv. Något
jag verkligen saknade i utländsk(även svensk) media under krisen.

Men också, vet ni, att TEPKO eller Tokyo Denryoku som ägs av TEPKO
är en av de allra största annonsörerna i japansk media. Det snurrar
till ett ögonblick när man hör det, tycker ni inte det? Perspektiv.

1 kommentar:

George sa...

Perfekt inlägg! Jag tycker du ska stanna kvar i Japan och var vår inside-källa ett tag till. Ovärderligt med ett sådant perspektiv när man försöker skapa sig en bild av situationen på plats samtidigt som man befinner sig på andra sidan jorden.