tisdag 4 november 2008

Hej alla (^^)/

Det verkar som det kommer lite nytt folk och tittar förbi bloggen ibland, varmt välkomna!★☆★
Tänkte att det kunde vara läge att skriva en liten introduktion om mig själv så att den finns tillgänglig om någon skulle undra!

Jag heter Johanna, är uppvuxen i Sverige mestadels Västra Götaland någonstans på landet (i skogen) mellan Skövde och Mariestad (gör inget om du inte känner till dessa orter, det finns inte så mycket där att göra, varken Mariekex eller Mariestadsöl tillverkas i M-stad, t.ex).
Länk
Har väl alltid varit en rikig sucker för att plugga och speciellt har språk legat mig varmt om hjärtat. Läste humanistikt program på gymnasiet (det heter väl bara "språk" nu...håhå jaja gammal blir man :P ), jobbade ett år hemma och fortsatte sedan till Lund för att plugga japanska med start hösten 2003.

Sommaren 2004 åkte jag till Japan för första gången för en sommarkurs om 8 veckor vid Gifu universitet. Jag åkte utan förväntningar, livrädd för att bli besviken och bara längta hem hela tiden men Japan bet mig och jag har nog inte återhämtat mig sen dess! Önskar att jag bättre kunde beskriva vad som hände men det kanske är enklast att säga att jag blev kär i den vansinniga blandningen av vackert och bizzart, känslan av att man inte riktigt vet vad för knas som väntar runt nästa krök. Folket blyga vänlighet blandat med nyfikenhet. Allt gulligt och igen, det bizzarra.. Jag har alltid kul i Japan, på flera plan. Kom hit så visar jag haha!

Åkte hem och kämpade på med mina studier i japanska, skrev kandidatuppsats till våren 2006, åkte till Kyoto som utbytesstudent (se min blog om det galna året här) 2006-2007. Det var på mitt universitet Ritsumeikan som jag lärde känna Shinji.

Jag skulle vilja rekommendera alla som vill börja läsa japanska och verkligen komma nånvart att lägga ned ordentligt krut första året, har man bara det kommer man vidare sen. Är själv jätteglad att jag lyckat hålla igång så att jag klarar att kolla på nyheter, förstå de allra flesta sorters diskussioner och hålla mig hyfsat flytande i ett nytt samhälle.

Sen när utbytesåret började nalka sig sitt slut insåg jag att Japan och jag inte på långa vägar var färdiga med varandra. Så jag bestämde mig för att ta ut min examen och söka jobb i österled. Tog några hundmånader hemma i Sverige (förstås underbart upplyfta av att få umgås med familj och vänner, mumsa ost och lakrits) där jag jobbade ihop pengar, Shinji kom för att fira jul och jag tillslut fick tummen ur och hittade ett jobb som engelsklärare i Saitama-city i Februari 2008.

Nu var ju inte det här världens bästa jobb (kassa arbetstider, kass kollega, kass boss, kasst liv) så jag bytte under mygliga omständigheter (eller hastigt och lustigt om man vill vara snäll. Är så ostolt över vad jag gjorde samtigt som jag var tvungen att göra det för mig själv, hade inte pallat en dag till!).

Nu jobbar jag som assisterande engelsklärare (låt oss använda oss av den korrekta titeln för en gångs skull) för låg-, mellan- och högstadiet.

Feel free att ställa mer frågor så fyller jag på efter hand!

Kram

Johanna

4 kommentarer:

Anders sa...

Det verkar vara skoj där på Ritsumeikan...

http://www.japanprobe.com/?p=7099

夜羽奈 sa...

mmmja länken som du skickade gäller "Ritsumeikan Asia Pacific University in Oita Prefecture"

Jag gick på Ritsumeikan university i Kyoto så ovannämnda bravad kan jag nog på inget vis ta till mig äran för...

Anders sa...

Aha. Det finns flera!

Tänkte inte på det ;-)

夜羽奈 sa...

sa...

Mmm fattar inte vitsen med att ha samma namn på olika universitet...! Åker de snålskjuts på varandra eller vill de starta en universitetskedja :P

Nu har jag lagt upp en länk till "mitt" Ritsumeikan så kanske det blir mindre förvirrande (^o^)/